måndag 9 januari 2012

Dagens reflektion

Kan känna lite lätt avund över hur man här nere, tar så lätt på tillvaron, hur man ser på vad som är viktigt och betydelsefullt eller inte. Familjebanden är A och O, så mycket har jag förstått. Men även på andra områden ligger de långt före oss stressade nordbor.

Ta till exempel detta med inredningen på lägenhetshotellen. Vid första anblicken ser det väldigt flott ut. Tittar man lite närmare ser man att det fattas skruvar, dörrar hänger snett, knopparna har olika färg, MEN det funkar ju och det är det viktigaste. Lösningar som är funktionella går före estetiska. Vilken befriande inställning. Man löser ett problem när det uppstår och tar den lösning som ligger närmast till hands.

Det är lite så, jag själv skulle vilja vara, att hitta lösningen när det uppstår behov, inte att förutse och försöka förhindra eventuella problem. Tänk om de inte ens uppstår, då har jag ju lagt ner en massa jobb och tid helt i onödan.

Dessa tankar kom till mig idag, när jag stod och handtvättade lite kläder. Det var en befriande känsla av att inte vara beroende av tvättmaskin eller diskmaskin. Nåja, av praktiska skäl tänker jag nog behålla tvätt maskinen i alla fall. Skönt att slippa passa tider i tvättstugan. Däremot bestämde jag för att göra mig av med diskmaskinen.

Den, om något är väl en lyxpryl i ett enpersonshushåll. Hur jobbigt är det egentligen att diska sin tallrik direkt efter maten? Klart att om man sparar ihop flera dagars disk, då blir det jobbigt och en maskin är skönt att ha. Eftersom en av mina lärdommar under 2011 var att sluta skjuta framåt och istället ta tag i göromålen direkt, är denna insikt som gjuten för min del.

Så mina vänner, från och med nu, diskar jag upp direkt efter maten, och även annat ska åtgärdas när behovet uppstår, inte samlas på hög. :-)

Fokus på här och nu med andra ord. Har ju fått prova på det lite här, för livet här nere smittar av sig och det är en härlig känsla. Bättre att ta 2 minuter direkt än 20 om 3 dagar.

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar