söndag 19 april 2020

Insikter vid promenad i vårsolen


”Här sitter jag ensam, allena och bortglömd, åtminstone känner jag det just nu så…”

Det sjunger Anne Kihlström i mina lurar idag när jag strosar omkring på min promenad.
När jag hör dessa ord, väcks det minnen till liv. Minnen som jag hade hoppats på att jag förträngt för gott. I samma stund de väcks inser jag att det var dags att bearbeta dem just nu.
Sitter i solen vid Lötsjön i Sundbyberg när jag skriver ner dessa tankar. Iakttar alla som flanerar, joggar och är fullt upptagen med sitt. Några går ensamma, andra i par, en del håller avstånd andra inte.

På mina kinder rinner det tårar när jag tillåter mig vara i processen med minnena som dök upp. Det är jobbigt men samtidigt känner jag att det är OK att vara i dem. Påbörjar en inre dialog med den Thobbe jag var då, när situationen uppstod. Säger till den Thobbe i dåtid att allt är OK, för han kunde inte göra mer än han gjorde, med de insikter och den visdom han hade. Han gjorde sitt bästa och det är allt man kan begära. Jag ber honom att förlåta sig själv för att han valde ensamhetskänslan när det händer. Han valde martyrrollen istället för att se sin egen roll i situationen. Han valde en  lösning som han kände sig hemma i vid tillfället. Lät honom förstå att en dag kommer den vuxne Thobbe välja andra lösningar. Han kommer inte tillåta sig att bli trampad på.

Visst kan jag även idag känna mig ensam och övergiven ibland. Ensamheten är självvald, jag saknar inte möjligheter att umgås med folk, men egen tid är guld värd oavsett anledning. Övergivenhetskänslan beror inte på att andra struntar i mig, tvärtom. Nej känslan uppstår genom att jag själv struntar i mig själv, istället för att se till att jag mår bra, eller att jag ser till att älska mig själv minst lika mycket som jag älskar andra och som jag är värd att bli älskad av mig själv.

WOW, vilken skön och underbar insikt dessa ord gav mig en lördag i april:
”Här sitter jag ensam, allena och bortglömd, åtminstone känner jag det just nu så…”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar