söndag 16 juni 2013

Fortsättning följer på nya Thobbes liv...

Skrev ju förra gången att jag vill kalla mig för nya Thobbe nu. Ytterligare steg är taget för att markera detta och det är att jag ändrat mitt förnamn till Thobbe hos myndigheterna. Under de senaste 30 åren har jag knappt blivit kallat annat än Thobbe av kollegor, vänner och andra. Det är bara hos myndigheter och läkare som jag fått heta Thorbjörn, eller Claes (som stod först, fast tilltalsnamnet var Thorbjörn).

Nu kan ingen säga fel, eftersom det bara finns ett förnamn att välja på. Dessutom har jag fått dit en accent på efternamnet. Den försvann när jag ansökte om detta namn för 7-8 år sen. Nu är det på plats och allt känns rätt.

Nästa steg är att nu jävlar ska jag ta tag i mathållningen och motionerandet (för gång 372 000), nu blir det till att ta fram oxens ensvishet.  Dessutom har jag blivit inspirerad av två kollegor som tagit tag i sig själva och tre kollegor har visat tydligt att det lönar sig att kämpa, hur svart det än ser ut.

Kan de, kan jag!

Har ju alltid vetat, rent intelligensmässigt att ska det bli förändring, är det jag och ingen annan som måste göra jobbet, men av olika anledningar har jag valt att skjuta det framför mig, trots vetskapen om att det bara blir värre och värre vad tiden lider. Hela mitt liv har mitt fokus och engagemang många gånger skötts med vänsterhanden. "Det löser sig", har varit min ledstjärna. Men även jag har kommit fram till och insett att detta inte stämmer för fem öre. Skulle det mot förmodan lösa sig, utan att jag gör nåt, beror det till 95 procent på att händelser eller andra omkring mig har bidragit, resterande 5 % har varit enbart tur.

Har gått hos en KBT-terapeut senaste året, för att lära mig använda målbilder. Har lärt mig massor av detta och jag har hållit de förändringar jag kom fram till var rimliga och idag är ingår de i vardagen. Nu är det fas 2, att sätta egna mål och göra dem rimliga. Att ändra mathållningen är stor del av den fasen.

Tänkte försöka blogga lite oftare nu för att hålla liv i bloggen, samt att känna ansvar mot mig själv genom berätta för andra vad som pågår. Mycket handlar ju om att göra tvärtom mot vad egot vill att jag gör.

Matchvikten startar idag på 96 kg och jag har som avsikt att meddela en gång i veckan hur det går.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar